Kantavuus- ja nopeusluokkataulukko
61=257kg | 62=265kg | 63=272kg | 64=280kg | 65=290kg | 66=300kg | 67=307kg | 68=315kg | 69=325kg | 70=335kg | 71=345kg | 72 = 355 kg |
73=365kg | 74=375kg | 75=387kg | 76=400kg | 77=412kg | 78=425kg | 79=437kg | 80=450kg | 81=462kg | 82=475kg | 83=487kg | 84=500kg |
85=515kg | 86=530kg | 87=545kg | 88=560kg | 89=580kg | 90=600kg | 91=615kg | 92=630kg | 93=650kg | 94=670kg | 95=690kg | 96=710kg |
97=730kg | 98=750kg | 99=775kg | 100=800kg | 101=825kg | 102=850kg | 103=875kg | 104=900kg | 105=925kg | 106=950kg | 107=975kg | 108 000kg |
109=1030kg | 110=1060kg | 111=1090kg | 112=1120kg | 113=1150kg | 114=1180kg | 115=1215kg | 116=1250kg | 117=1285kg | 118=1320kg | 119=1360kg | 120=1420kg |
121=1450kg | 122=1500kg | 123=1550kg | 124=1600kg | 125=1650kg | 126=1700kg | 127=1750kg | 128=1800kg | 129=1850kg | 130=1900kg | 131=1950kg | 1032=1002kg |
Numeroiden ja kirjainten selitykset
Renkaan kyljessä oleva merkintä 185/65 R14 86T tarkoittaa seuraavaa:
- 185 – renkaan leveys millimetreissä
- 65 – Profiilisuhde (renkaan korkeus on 65 % poikkileikkausleveydestä)
- R – vyörengas (radial)
- 14 – vanteen koko (halkaisija tuumissa)
- 86 – kantavuusindeksi
- T – nopeusluokka
Sisärenkaat
Nykyisin henkilöautonrenkaissa ei enää käytetä sisärenkaita, mutta raskaammassa kalustossa voi sisärenkaita esiintyä. Renkaan, joka ei vaadi sisärengasta tunnistaa Tubeless-merkinnästä, ja sisärenkaan vaativan Tube Type -merkinnästä. Myös jotkut vanhemmat vanteet vaativat sisärenkaat. Tube Type -vanteet tunnistaa siitä, että vanteen reunassa ei ole ns. Tubeless-varmistusta. Se on pieni ura, joka varmistaa renkaan tiiviyden ja estää renkaan putoamisen vanteelta.
Merkintä | Nopeusluokka |
---|---|
N | 140 km/h |
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
Z | yli 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Pyörimissuunta
Kulutuspinnan kuviointi on suunniteltu pyörimissuunnan mukaisesti. Vinot sivuttaisurat parantavat ominaisuuksia märissä olosuhteissa. Kuvioiden tarkoituksena on parantaa veden poistumista renkaan alta. Renkaan ominaisuudet huononevat märällä tiellä, jos ne pyörivät väärään suuntaan. Oikea pyörimissuunta on usein merkitty renkaaseen. Vaihtoehtoisesti renkaassa voi olla myös määritelty vain ulko- ja sisäpuoli. Tästä renkaassa merkinnät ”Outside” ja ”Inside” renkaan eri puolilla, joten vanteelle asentaja huolehtii että rengas on vanteeseen nähden oikein päin, muutoin rengasvanne-yhdistelmän paikka autossa vapaa. On myös renkaita jotka voi asentaa autossa mille paikalle tahansa, sekä asennuspuolta vanteeseen ei ole määritelty.
Rengaskoon muutos
Auton rekisteröintitodistukseen (ent. rekisteriote) on merkitty auton valmistajan autolle suosittelemat rengaskoot. Autoon on kuitenkin mahdollista asentaa myös em. suosituksesta poikkeavan kokoiset renkaat. Liikenneministeriön päätöksen mukaan ilman muutoskatsastusta renkaan leveyttä voi muuttaa enintään 30 mm ja vanteen nimellishalkaisijaa 26 mm (yksi tuuma). Enintään leveyttä voi suurentaa 102 mm ja renkaan halkaisijaa 51 mm. Muutosten seurauksena auton raideleveys ei saa muuttua alkuperäisestä 30 mm enempää. Renkaan ulkohalkaisijaa muutettaessa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.
Oikea rengaspaine
Oikea rengaspaine riippuu auton painosta, koosta ja rakenteesta, renkaista, kuorman määrästä, ilman lämpötilasta ja kuljettajan mieltymyksistä. Väärä rengaspaine lyhentää renkaan käyttöikää ja vaikuttaa auton hallintaan ja käyttäytymiseen yllättävästi. Etenkin liian alhaisilla rengaspaineilla ajaminen on tavallista. Mikäli autossa on vakiorenkaat, on renkaiden ilmanpaineen hyvä olla auton ohjekirjan suositusarvoissa. Nämä ovat autonvalmistajan suosittamat minimipaineet. Lisäksi usein auton valmistajan ohjeissa on eri arvot määriteltynä auton matkustajien ja lastin määrän mukaan. Talvirenkaissa on hyvä käyttää 0,2 bar suurempia paineita kuin vastaavissa kesärenkaissa.
Matalaprofiilirenkailla käytetään suurempia paineita, esim. 2,5–3,2 bar. Oikeat rengaspainearvot saadaan renkaan valmistajalta ja jälleemyyjältä. Rengaspaineet kannattaa tarkistaa ainakin 1–2 kertaa kuukaudessa ja aina renkaanvaihdon jälkeen. Rengaspaineet tulee aina mitata kylmistä (ei ajon tai suoran auringonpaisteen lämmittämistä) renkaista.
Numeroiden ja kirjainten selitykset
Talvirenkaat
- Henkilö- ja pakettiautossa pitää käyttää joulu-, tammi- ja helmikuun aikana talvirenkaita
- Kaikilta kansainvälisen raskaan liikenteen autoilta edellytetään 2.1.2017 alkaen talvikäyttöön soveltuvia renkaita joulu-, tammi- ja helmikuussa. SKAL on esittänyt kantansa talvirengaspakosta muun muassa liikenne- ja viestintäministeriölle ja liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, mutta asia ei ole edennyt.
- Nastarenkaita saa käyttää 1.11.-31.3. välisenä aikana tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin, myöhemmän päivämääristä ollessa määräävä (kuitenkin monet vaihtavat jo lokakuun lopussa)
- Kaikissa autoissa saa käyttää nastarenkaita muinakin aikoina sään tai kelin edellyttäessä
- Jos autossa käytetään nastarenkaita, on ne oltava kaikissa pyörissä nastamäärät saavat poiketa enintään 25 % sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten
- M+S (Mud+Snow) -renkaita (kitkarenkaita) saa käyttää ympäri vuoden
- Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm (pääurilla tarkoitetaan kulutuspinnan keskialueella olevia leveitä uria) • Testeissä menestyneitä talvirenkaita ovat mm. Nokian Hakkapeliitta, Michelin X Ice North, Goodyear sekä Continental.
- Talvirenkaiden vaihtoehtoisena merkintänä M+S:lle on 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – kolmihuippuinen vuori ja lumihiutale).
Kesärenkaat
- Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla kesärenkaissa 1,6 mm, kuitenkin kesärenkaissa suositellaan vähintään 4–5 mm kulutuspintaa vesiliirron välttämiseksi (pääurilla tarkoitetaan kulutuspinnan keskialueella olevia leveitä uria)
- Jos yhdenkin renkaan pääurien syvyys on alle 1,6 mm, on se ajokiellon peruste katsastuksessa • Useissa kesärenkaissa on merkintä mistä näkee, onko renkaassa riittävästi kulutuspintaa.